Pedagogische visie in het dagverloop
Wennen
De overstap van de rustige en huiselijke omgeving thuis naar de kinderopvang is groot, zowel bij kinderen als ouders laat dit een grote indruk na. Daarom is het allereerste contact met het kinderdagverblijf zo belangrijk. Om het kindje geleidelijk aan te laten wennen aan de nieuwe omgeving en de kind begeleiders plannen we 3 wenmomenten in. Het eerste wenmoment duurt ongeveer 1,5u. In dit eerste wenmoment zullen we een open gesprek hebben met de ouders om het kindje te leveren kennen. Hier neemt de locatie-verantwoordelijke echt de tijd om contact te leggen met de ouders. (kind vrije uren).
We werken hier met een checklist ( 4.2.2.b) van vragen die we steeds gaan overlopen bij een eerste moment. Het tweede wenmoment duurt ongeveer 2u. Hier laten we de ouders kennismaken met de werking van het kinderdagverblijf. Hiermee bedoelen we dat de mama of de papa met het kindje naar het Kdv komt en dat we de werking gewoon verderzetten terwijl ze aanwezig zijn.
Tijdens het tweede moment nemen we de ouder mee in de werking. We proberen ook dat het kindje niet in de Maxi-Cosi blijft zitten of op de arm van de mama. We wijzen een wiegje toe aan het kindje.
Tijdens het derde wenmoment is het de bedoeling dat de ouders hun ochtendritueel verzorgen zoals ze zouden gaan werken. We kijken hier ook hoe het met de ouders gaat.
We bouwen de tijd in de opvang dus stelselmatig op. Ouders mogen tijdens de eerste twee wenmomenten bij hun kindje blijven. Zowel ouder als kind moeten wennen aan de nieuwe situatie. Indien nodig kunnen er, in samenspraak met de ouders, extra wenmomenten voorzien worden. We verwachten niet dat het kind zich na deze drie momenten al meteen aangepast heeft. Het wennen duurt langer en we geven het kind hier alle tijd en ruimte voor.
Na het wenmoment maakt de locatie-verantwoordelijke een Evaluatie Wenmoment op (4.2.2c). Ook krijgen de ouders een korte enquête waarbij ze hun gevoelens en ervaringen kunnen delen met de opvang.
Ook bij de overstap naar een andere leefgroep worden er wenmomenten voorzien. We werken hier ook opbouwend in tijdsduur. Ook hierbij geldt hetzelfde principe, de wenperiode duurt veelal langer en we geven het kind hier alle tijd en ruimte voor.
Kinderen die lange tijd afwezig zijn geweest moeten opnieuw wennen en krijgen hiertoe de kans. Niet alleen tijdens de wenmomenten, maar gedurende de volledige opvangperiode is het belangrijk dat we streven naar een optimaal welbevinden en betrokkenheid bij elk kind.
Bij ons wenmoment staan volgende bouwstenen centraal:
- Betrouwbare en veilige omgeving
- Eigen ritme en individuele noden
Breng- en haalmomenten
Ouders geven elke dag hun meest kostbare bezit in ons handen. Daarom is het heel belangrijk om bij aankomst zowel kind als ouder (of grootouder) warm te onthalen. We respecteren hierbij ook het afscheidsritueel.
Er wordt bij elk breng- en haalmoment de kans geboden om informatie uit te wisselen.
Elk kindje en elke ouder vraagt een persoonlijke aanpak.
Bij onze breng- en haalmomenten staan onderstaande bouwstenen centraal:
- Liefde, warmte en geborgenheid
- Respect
- Betrouwbare en veilige omgeving
- Eigen rite en individuele noden
Eetmoment
In de babygroep wordt voor de verschillende eetmomenten het ritme van het kind gevolgd. Alle eetmomenten worden ook steeds aangekondigd en kennen een vast verloop.
Het eetgerei wordt steeds aangepast aan de mogelijkheden van het kind. Kinderen worden gestimuleerd om zelfstandig te eten, dit telkens binnen hun eigen mogelijkheden. Kinderen die pas met bestek leren eten en nog vaak met de handjes eten worden aangemoedigd om met bestek te eten maar worden niet berispt. Ook wat betreft het eten van stukjes en het zelfstandig aan tafel zitten om te eten, houden we steeds rekening met de mogelijkheden en de ontwikkeling van het kind (aanwezigheid tandjes, motorische ontwikkeling,…..).
We gebruiken de leeftijd van 1 jaar hierbij als richtlijn. We gaan echter steeds flexibel om met deze richtlijn. Kinderen die al meer ontwikkeld zijn of sneller rijp zijn om aan tafel te zitten en stukjes te eten mogen dit al eerder proberen, kinderen die hier absoluut nog niet aan toe zijn krijgen hiervoor de tijd die ze nodig hebben. We laten het kind ontwikkelen op eigen tempo, en binnen de eigen mogelijkheden.
Kinderen die iets niet lusten of niet willen eten worden gestimuleerd om te proberen maar nooit geforceerd.!
Bij ons eetmoment staan volgende bouwstenen centraal:
- Eigen ritme en individuele noden
- Betrouwbare en veilige omgeving
- Zelfredzaamheid
Verzorgingsmoment
Er zijn vaste verzorgingsmomenten maar er wordt ook steeds verzorging aangeboden naar de behoeften van elk kind. Tijdens deze verzorgingsmomenten wordt er rekening gehouden met de individuele verzorgingsnoden van elk kind.
Het verzorgingsmoment wordt steeds aangekondigd en verloopt volgens een patroon.
De verzorging is een 1 op 1 moment tussen kind en kind begeleider, er is aandacht voor individueel contact met het kind. Op het verzorgingskussen wordt de baby, wanneer het kan, gestimuleerd in zijn psychomotorische vaardigheden.
Voor de start van de zindelijkheidstraining wordt er rekening gehouden met de rijpheid en de interesse van het kind. Voor en na het bezoek aan het potje of toilet hebben we aandacht voor wat kinderen al zelf kunnen bij het aan- en uitkleden. Kinderen worden hierbij steeds aangemoedigd om het zelf te proberen.
Bij ons verzorgingsmoment staan volgende bouwstenen centraal:
- Eigen Ritme en individuele noden
- Betrouwbare en veilige omgeving
- Liefde, warmte en geborgenheid
- Zelfredzaamheid
Rustmoment
Voldoende rust is belangrijk voor kinderen het bepaalt in grote mate hun niveau van welbevinden en betrokkenheid. Omdat rust zo belangrijk is volgen we hierin het ritme van het kind. Kinderen die behoefte hebben om te slapen, kunnen dit op elk moment. Kinderen kunnen ook zo lang als nodig slapen.
Na het middagmaal is er een algemeen rustmoment. Dit rustmoment wordt aangekondigd en verloopt zoveel mogelijk volgens een vast ritueel. De middagrust (tussen 12.30u-14.00u) wordt zoveel mogelijk gerespecteerd, doch indien een kind geen nood heeft aan rust zullen wij het niet dwingen.
Kinderen kunnen pas echt tot rust komen als ze zich veilig voelen, door een eigen knuffel, fopspeen en bedje te voorzien creëren we een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Tot de leeftijd van 6 maanden raden wij knuffel af om te slapen. Hier hebben wij de nodige richtlijnen opgenomen in onze procedure veilig slapen.
(2.4.7). Indien een kind toch de gewoonte heeft om met een knuffel te slapen zullen wij deze onmiddellijk wegnemen als het kind is ingeslapen.
Gedurende de dag worden, naast de rustmomenten in bed, regelmatig rustpauzes ingebouwd. Dit door middel van vertelmomenten, knuffelmomenten en andere rustige activiteiten.
Hierin staan de volgende bouwstenen centraal:
- Eigen Ritme en individuele noden
- Betrouwbare en veilige omgeving
- Liefde, warmte en geborgenheid
Spelmoment
Kinderen leren heel wat bij tijdens spelmomenten, dit op voorwaarde dat ze voldoende spelimpulsen krijgen. De kind begeleiders en de omgeving spelen hierin een belangrijke rol.
We voorzien in elke leefgroep een gevarieerd spelaanbod aangepast aan de leeftijd van het ontwikkelingsniveau van de kinderen, het spelaanbod wordt verrijkt met kosteloos materiaal. Elke leefruimte is opgedeeld in meerdere, overzichtelijke spelzones met elk een ander aanbod aan spelmateriaal.
Om hun spel en fantasie te verrijken vertoeven we zoveel mogelijk tussen de kinderen en spelen mee.
Niet alleen tijdens vrij spel, maar ook tijdens geleid spel gaan we op een betrokken en stimulerende manier om met de kinderen. Kinderen worden steeds gestimuleerd tot deelname maar worden hiertoe nooit geforceerd. De activiteiten die georganiseerd worden spreken de verschillende ervaringsgebieden aan. Zo kunnen kinderen een ruime waaier aan ervaringen opdoen en is er voor elk wat wils.
Kinderen krijgen de kans om dingen zelfstandig te doen en krijgen de vrijheid om te experimenteren. Als een activiteit anders verloopt dan gepland, dan geven we hier de ruimte voor.
We werken aan de hand van vaste jaarthema’s. Hierbij aanvullend spelen we in op de belevenissen en gebeurtenissen van de kinderen als inspiratiebron voor spelaanbod. Als hierbij toch inspiratie uitblijft, kan er gebruik gemaakt worden van inspiratiethema’s.
Hierbij staan de volgende bouwstenen centraal:
- Eigen ritme en individuele noden
- Zelfredzaamheid
Adres:
Bureel
Klein Boom 27
2580 Putte
Tel: 015/64.68.00
Mail: info@kinderopvanginjebuurt.be
Ondernemingsnummer: 759.909.579